REGULAMIN PRZEWOZU OSÓB I RZECZY W TRANSPORCIE OSOBOWYM PROWADZONYM PRZEZPRZEDSIĘBIORSTWO KOMUNIKACJI SAMOCHODOWEJ ”POLONUS” W WARSZAWIE S.A. (ruch podmiejski - lokalny)
ROZDZIAŁ I
PODSTAWA PRAWNA, PRZEDMIOT ORAZ ZAKRES STOSOWANIA REGULAMINU
§1
1. Niniejszy Regulamin ustala się na podstawie z art.4 ustawy z dnia 15
listopada 1984 roku Prawo przewozowe (Dz. U.2000, Nr 50, poz. 601 z
późn. zm.) oraz art. 18b ust.1 pkt. 5 ustawy z dnia 6 września 2001 roku
o transporcie drogowym (Dz.U. 2007, Nr 125 poz. 874 z późn. zm.).
2. Regulamin określa warunki obsługi podróżnych, odprawy oraz przewozu
osób, bagażu i rzeczy, wykonywanych taborem autobusowym Przedsiębiorstwa
Komunikacji Samochodowej „POLONUS” w Warszawie S.A. z siedziba w
Warszawie, Al. Jerozolimskie 144, wpisaną do rejestru przedsiębiorców
prowadzonego przez Sąd Regonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie XII
Wydział Gospodarczy pod numerem KRS: 0000376721, , zwanym dalej
"Przewoźnikiem", w ruchu podmiejskim-lokalnym.
3. Regulamin stosuje się do przewozu osób i rzeczy w zakresie obejmującym:
a) regularne przewozy autobusowe,
b) grupowe przewozy osób.
4. Przyjęte w niniejszym regulaminie uregulowania stosuje się w ścisłym
powiązaniu z przepisami ustawy Prawo przewozowe, z uwzględnieniem
wydanych w jej wykonaniu aktów normatywnych oraz Kodeksu cywilnego.
5. Użyte w regulaminie i stosowane na jego potrzeby określenia oznaczają:
a) przewóz zarobkowy - działalność gospodarczą polegającą na
wykonywanym odpłatnie, na podstawie umowy, przewozie osób oraz ich
rzeczy w regularnej komunikacji publicznej, w przewozach regularnych
specjalnych, wahadłowych i okazjonalnych,
b) komunikacja regularna – przewozy regularne osób wykonywane po
drogach publicznych, według uzgodnionego i podanego do wiadomości
publicznej rozkładu jazdy autobusów, na podstawie stosownych licencji i
zezwoleń,
c) przewozy grupowe – przewozy wykonywane w czasie i na warunkach
uzgodnionych w umowie zawartej między przewoźnikiem a organizatorem
przewozu na rzecz osób trzecich, tj. uczestników przewozu grupowego,
d) punkt odprawy - przystanek autobusowy, dworzec lub przystanek
dworcowy będący miejscem rozpoczęcia lub zakończenia przewozu określonej
osoby lub grupy osób,
e) kurs autobusowy – połączenie między dwoma krańcowymi punktami
odprawy na określonej trasie przewozu w komunikacji regularnej w jednym
kierunku,
f) autobus - pojazd samochodowy skonstruowany z przeznaczeniem do przewozu nie mniej niż 9 osób na miejscach dla pasażerów.
ROZDZIAŁ II
PRZEPISY OGÓLNE
§ 2
1. Przewoźnik jest zobowiązany do przewozu osób i rzeczy w zakresie
wynikającym z podanego do publicznej wiadomości rozkładu jazdy autobusów
i z załącznika do zezwoleń na realizację regularnych przewozów na
poszczególnych liniach.
2. Zawarcie umowy przewozu w regularnym przewozie autobusowym osób
wymaga spełnienia przez podróżnego, przed rozpoczęciem przewozu, warunku
nabycia biletu na przejazd (przewóz bagażu) lub udokumentowania
przysługujących mu uprawnień do przejazdu ulgowego.
3. Przewóz uważa się za rozpoczęty z chwilą, gdy autobus, w którym znajduje się podróżny ruszy z miejsca odjazdu.
4. Umowa przewozu, do której zawarcia dochodzi z naruszeniem przez
podróżnego warunków, o których mowa w ust. 2 i 3, tj. przez samo zajęcie
miejsca w autobusie - nabiera mocy wiążącej, jeżeli podróżny spełni lub
zobowiąże się do spełnienia warunku uiszczenia należności przewozowej,
powiększonej o opłatę dodatkową za przejazd (przewóz bagażu) bez ważnego
biletu.
§ 3
Przewoźnik może zawierać umowy grupowego przewozu osób (na zasadzie
tzw. "najmu autobusu z kierowcą"), przewidujące świadczenie w tym
zakresie usług o charakterze okazjonalnym (przewozy wycieczkowe,
turystyczne, okolicznościowe itp.) lub zorganizować przewozy regularne
specjalne (pracownicze lub szkolne).
§ 4
1. Sposób ustalania i wysokość opłat za przewóz osób i rzeczy oraz
zakres i warunki realizacji uprawnień do przejazdów ulgowych i
bezpłatnych, określa stosowana przez Przewoźnika taryfa oraz właściwe
akty prawne.
2. Przewoźnik podaje do wiadomości publicznej aktualne cenniki i
zapewnia zainteresowanym bezpłatny wgląd do obowiązujących go przepisów
przewozowych w siedzibie Przewoźnika lub u obsługi autobusu oraz w
innych wymienionych w niniejszym regulaminie miejscach.
§ 5
Przewoźnik jest zwolniony z obowiązku przewozu, jeżeli:
a) zachodzą uniemożliwiające przewóz okoliczności, których Przewoźnik nie mógł uniknąć, ani zapobiec ich skutkom,
b) klient nie zastosował się do przepisów przewozowych,
c) ze względu na rodzaj przewozu nie ma możliwości jego wykonania przy użyciu posiadanych środków transportowych,
d) w innych przypadkach przewidzianych w niniejszym regulaminie lub odrębnych przepisach.
§ 6
1. Przewoźnik ponosi wobec podróżnego odpowiedzialność odszkodowawczą w
razie przedwczesnego odjazdu autobusu, natomiast za szkodę powstałą
wskutek opóźnionego przyjazdu lub odwołania kursu przewidzianego w
rozkładzie jazdy odpowiada tylko wówczas, gdy wynika ona z winy umyślnej
lub rażącego niedbalstwa Przewoźnika..
2. Za rzeczy i zwierzęta, które podróżny przewozi ze sobą pod własnym
nadzorem Przewoźnik ponosi odpowiedzialność, jeżeli szkoda powstała z
jego winy.
3. Przewoźnik odpowiada za rzeczy podróżnego umieszczone podczas
przewozu w schowku bagażowym autobusu jak za przesyłkę, ponosząc skutki
ich utraty, ubytku lub uszkodzenia.
4. Powstanie szkody, na którą podróżny został narażony podczas
przewozu, powinno być zgłoszone niezwłocznie po jej ujawnieniu i wymaga
pisemnego potwierdzenia przez obsługę autobusu.
5. W grupowych przewozach osób wykonywanych w regularnym przewozie
osób, Przewoźnik ponosi odpowiedzialność wobec uczestników na zasadach
określonych w ust. 2 i 3, a wobec organizatora w ust.1.
6. Zakres i wysokość odszkodowania należnego podróżnemu poszkodowanemu z
winy Przewoźnika ustala się na zasadach określonych odnośnymi
przepisami ustawy Prawo przewozowe i Kodeksu cywilnego.
7. Przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności za utratę lub uszkodzenie
pieniędzy, papierów wartościowych i cennych przedmiotów, w szczególności
kosztowności albo przedmiotów mających wartość naukową lub artystyczną,
chyba ze rzeczy te przyjął na przechowanie albo szkoda wynikła z winy
umyślnej lub rażącego niedbalstwa Przewoźnika lub osoby u niego
zatrudnionej.
§ 7
Podróżny odpowiada za zawinione przez siebie, względnie przez osobę
pozostającą pod jego bezpośrednią opieką, uszkodzenie lub
zanieczyszczenie autobusu, albo innych urządzeń Przewoźnika i obowiązany
jest zapłacić odszkodowanie z tego tytułu w wysokości rzeczywistych
kosztów poniesionych przez Przewoźnika z tytułu wyrządzonej szkody.
§ 8
1. Tryb wzajemnego dochodzenia roszczeń przez Przewoźnika i
uprawnionego w postępowaniu sądowym (po wyczerpaniu drogi
reklamacji/wezwania), określają przepisy art. 75 ustawy Prawo
przewozowe.
2. Warunki składania i szczegółowy tryb załatwiania reklamacji regulują
odrębne przepisy wykonawcze do ustawy Prawo przewozowe tj.
rozporządzenie Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 24 lutego 2006r.
w sprawie ustalania stanu przesyłek oraz postępowania reklamacyjnego
(Dz.U. 2006, Nr 38, poz. 266).
ROZDZIAŁ III
REGULARNY PRZEWÓZ OSÓB
§ 9
1. Przewoźnik w regularnym przewozie osób obowiązany jest zapewnić
podróżnym odpowiednie warunki bezpieczeństwa i higieny oraz należytą
obsługę, zarówno w dworcowych punktach odprawy, jak też podczas przewozu
taborem autobusowym.
2. Przewoźnik ogłasza:
a) we wszystkich punktach odprawy i przystankach wymienionych w
rozkładzie jazdy – rozkład jazdy, określający przestrzenny i czasowy
zakres oferty przewozowej,
b) we wszystkich punktach odprawy – informacje o cenach i warunkach
sprzedaży biletów (także u obsługi autobusu), godzinach otwarcia punktów
obsługi klientów oraz ważniejsze przepisy przewozowe i porządkowe.
3. Przewoźnik może ustalić, że z wydzielonych kursów autobusowych mogą
korzystać w pierwszej kolejności określeni podróżni, np. posiadacze
biletów miesięcznych ogólnodostępnych i szkolnych.
4. Ograniczenie powszechności dostępu do niektórych kursów w przewozie
regularnym osób podaje się w rozkładzie jazdy oraz na przystankowych
tablicach z godzinami odjazdów autobusów.
§ 10
1. Podróżny obowiązany jest posiadać ważny bilet i dokument
uprawniający do ulgowego przejazdu i okazywać go na każde żądanie
obsługi autobusu i osób upoważnionych do kontroli. Bilet stanowi dowód
zawarcia umowy przewozu i nabycia uprawnienia do określonego w nim
przejazdu. Przewoźnik, który wydał bilet obowiązany jest do świadczenia
przewozu zgodnie z treścią biletu na rzecz jego nabywcy.
2. W bilecie na przejazd określa się nazwę Przewoźnika, wysokość
należności za przejazd, relację lub strefę przejazdu, oraz dane
niezbędne do ustalenia zakresu uprawnień podróżnego w tym uprawnień do
ulgowego przejazdu, a w bilecie imiennym uprawniającym do przejazdów
wielokrotnych także niezbędne dane osobowe pasażera.
3. Bilet wolno odstąpić innej osobie tylko wtedy, gdy nie jest imienny, a przejazd nie został rozpoczęty.
4. W razie utraty biletu podróżny traci prawo do dalszego przejazdu i
winien wykupić bilet ponownie. Wtórników biletów utraconych (dotyczy to
również imiennych biletów uprawniających do przejazdów wielokrotnych)
nie wydaje się.
§ 11
1. Podróżny obowiązany jest nabyć bilet na przejazd przed rozpoczęciem
przewozu u kierowcy autobusu lub w kasie dworcowej jeżeli istnieje taka
możliwość.
2. Przy nabywaniu biletu ulgowego na przejazd podróżny jest zobowiązany
do okazania bez wezwania dokumentu uprawniającego do przejazdu
ulgowego.
3. Sprzedaży i przedsprzedaży biletów dokonuje się według kolejności
zgłaszania się podróżnych. Inwalidzi o widocznym kalectwie, kobiety
ciężarne, osoby z małymi dziećmi na ręku oraz inne osoby, uprawnione na
mocy odrębnych przepisów, mogą nabyć bilet poza kolejnością.
4. Przewoźnik może w razie potrzeby i w miarę możliwości wyznaczyć
oddzielne kasy biletowe do sprzedaży biletów miesięcznych
ogólnodostępnych i szkolnych. Warunki nabywania i korzystania z tych
biletów określa taryfa.
5. Płacąc za przejazd podróżny winien żądać wydania biletu –jeżeli nie
został mu wydany oraz sprawdzić czy jest on zgodny z jego żądaniem.
§ 12
1. Podróżny, który posiada bilet na przejazd ma prawo do:
a) odbycia przejazdu w zakresie na jaki opiewa bilet i w określonym autobusie;
b) przewiezienia ze sobą bezpłatnie:
– jednego dziecka w wieku podanym w taryfie, jeśli nie żąda dla niego osobnego miejsca;
– rzeczy zaliczonych do bagażu podręcznego,
– małych zwierząt (oprócz psa) i ptaków jeżeli nie wymagają dodatkowego miejsca w autobusie,
– składanego wózka inwalidzkiego, jeśli jest inwalidą poruszającym się przy jego pomocy,
– składanego wózka dziecięcego,
c) przewiezienia za opłatą przewidzianą w taryfie, na podstawie biletu bagażowego:
– rzeczy zabranych do wnętrza autobusu, których ilość, waga i wymiary
nie pozwalają zaliczyć tych rzeczy do bagażu podręcznego, oraz psa,
– rzeczy umieszczonych w osobnym schowku bagażowym autobusu.
2. Podróżny obowiązany jest zachować bilet na przejazd i przewóz bagażu
do czasu zakończenia podróży oraz dbać o to, aby wysiąść na
właściwym-wskazanym na bilecie- przystanku.
§ 13
1. Miejsce zatrzymania się autobusu na trasach ich kursowania wskazują
oznaczone odpowiednimi tablicami (znak drogowy D-15) przystanki
autobusowe.
2. Nazwy przystanków autobusowych, ze wskazaniem zatrzymujących się na
nich autobusów, podaje się do wiadomości publicznej w rozkładzie jazdy.
3. Do obowiązków kierowcy należy zatrzymywanie autobusu na przystankach przewidzianych w rozkładzie jazdy.
4. Kierowca zobowiązany jest wstrzymać odjazd autobusu ruszającego z
przystanku, w celu zabrania spóźnionego podróżnego wyraźnie
sygnalizującego zamiar skorzystania z przejazdu tym autobusem.
5. Z wyjątkiem przypadków uzasadnionych szczególnymi okolicznościami,
podróżni mogą wsiadać i wysiadać z autobusu tylko na przystankach
autobusowych określonych w rozkładzie jazdy.
6. Żądanie zatrzymania autobusu między przystankami (ust. 5) uwzględnia
się w zależności od zaistniałych okoliczności,, zwłaszcza, gdy podróżny
zamierzający wsiąść do autobusu lub wysiąść z niego zalicza się do osób
wymagających specjalnej opieki, a nie zagraża to bezpieczeństwu ruchu
drogowego.
7. Autobus, w którym nie ma urządzeń sanitarnych, kierowca winien
zatrzymać na żądanie podróżnego w najbliższym odpowiednim miejscu.
8. Osobę, która doznała w drodze nagłej niedyspozycji lub ataku
choroby, kierowca autobusu ma obowiązek dowieźć bezpośrednio do
najbliższego punktu pomocy medycznej.
§ 14
1. Przy wsiadaniu do autobusu i wysiadaniu z niego oraz podczas
przewozu, podróżny obowiązany jest stosować się do przepisów
porządkowych ogłoszonych przez Przewoźnika oraz do wskazówek kierowcy,
który odpowiada za zapewnienie właściwych i bezpiecznych warunków
przewozu osób i rzeczy.
2. Przy zajmowaniu przez podróżnych miejsc w autobusie Przewoźnik
uwzględnia pierwszeństwo przejazdu przysługujące równorzędnie (według
kolejności wsiadania) posiadaczom ważnych na dany kurs biletów
miesięcznych ogólnodostępnych i szkolnych oraz osobom z biletami
jednorazowymi.
3. Podróżny może zająć w autobusie jedno miejsce dla siebie oraz po
jednym miejscu dla każdej jadącej z nim osoby, której bilet może okazać.
4. Podróżny zajmujący miejsce oznaczone napisem "dla inwalidy" lub "dla
osoby z dzieckiem na ręku", winien je natychmiast zwolnić dla osoby
uprawnionej.
5. W czasie jazdy podróżny winien zachować rozwagę i ostrożność, a w
szczególności nie powinien otwierać drzwi i okien bez zgody kierowcy,
wyrzucać przez nie jakichkolwiek przedmiotów oraz wskakiwać i wyskakiwać
z autobusu będącego w ruchu.
6. Podróżnemu nie wolno zachowywać się w autobusie w sposób utrudniający pracę kierowcy i uciążliwy dla współpodróżnych.
7. We wszystkich autobusach komunikacji publicznej obowiązuje ustawowy
zakaz palenia tytoniu, picia napojów alkoholowych lub używania środków
odurzających przez podróżnych i obsługę.
8. Przewoźnik może wprowadzić w niektórych typach autobusów zakaz
używania telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych.
§ 15
1. Przewoźnik nie dopuszcza do przewozu i ma prawo, korzystając, w
razie potrzeby, z pomocy organów porządkowych, usunąć z autobusu osoby:
a) odmawiające uiszczenia należności za przejazd autobusem, chyba że naruszałoby to zasady współżycia społecznego,
b) nieprzestrzegające, pomimo upomnienia, obowiązujących przepisów i niepodporządkowujące się wskazówkom personelu Przewoźnika,
c) nietrzeźwe, zakłócające spokój podróżnych i wywołujące swym zachowaniem zagrożenie bezpieczeństwa,
d) znajdujące się w stanie, który z różnych względów może być uciążliwy lub niebezpieczny dla innych pasażerów, kierowcy.
2. Osobom wymienionym w ust. 1 pkt. b) – d), przysługuje zwrot
należności stosowny do niewykorzystanego z ich winy świadczenia
przewozowego, po potrąceniu, tytułem odstępnego, części należności w
wysokości 10%.
3. Obsługa autobusu odmawia zabrania do przewozu większej liczby osób,
niż wynosi liczba miejsc określonych w dowodzie rejestracyjnym pojazdu.
4. Jeżeli ze względu na brak miejsc w autobusie nie można przyjąć do
przewozu więcej osób, kierowca jest obowiązany umieścić za szybą czołową
pojazdu tablicę informującą o tym podróżnych oczekujących na
przystankach.
§ 16
1. Za całkowicie lub częściowo niewykorzystany bilet na przejazd
jednorazowy, Przewoźnik obowiązany jest zwrócić stosowną kwotę
należności pod warunkiem, że podróżny dokona zwrotu lub uzyska
poświadczenie niewykorzystania biletu przed upływem terminu jego
ważności.
2. Nie wymagają poświadczenie bilety całkowicie niewykorzystane zwrócone w kasie Przewoźnika przed rozpoczęciem przewozu.
3. Podstawą do obliczenia zwracanej należności jest cena
niewykorzystanego biletu zwróconego w trybie reklamacji złożonej na
piśmie Przewoźnikowi, po uprzednim poświadczeniu jego niewykorzystania.
4. Poświadczenia o niewykorzystaniu biletu dokonuje:
a) przed rozpoczęciem przejazdu - uprawniony pracownik Przewoźnika w początkowym punkcie odprawy,
b) po rozpoczęciu przejazdu (w razie częściowego niewykorzystania biletu) - obsługa autobusu.
5. Należność za częściowo niewykorzystane bilety zwraca się wyłącznie
na podstawie reklamacji pisemnej - poprzez kasę główną Przewoźnika.
6. Do obliczenia zwracanej należności przyjmuje się:
a) za bilety na przejazd jednorazowy:
– w razie całkowitego niewykorzystania biletu - zapłaconą należność,
– w razie częściowego niewykorzystania biletu - różnicę między
zapłaconą należnością, a należnością przypadającą za wykonane
świadczenie,
b) za bilety na przejazd wielokrotny:
– zapłaconą należność za bilet zwrócony przed pierwszym dniem terminu jego ważności (zwrotu dokonuje kasa biletowa),
– należność proporcjonalną do liczby niewykorzystanych przejazdów, o
ile bilet został zwrócony w okresie jego ważności, w trybie pisemnej
reklamacji.
7. Nie przysługuje zwrot należności za bilety niewykorzystane z
przyczyn zawinionych przez podróżnego, zwracane po terminie ich ważności
lub po odjeździe autobusu, z zastrzeżeniem art. 17 ustawy prawo
przewozowe.
8. Od zwracanych należności określonych w ust. 1-6, zgodnie z art. 17
ust. 4 ustawy prawo przewozowe, przewoźnik potrąca 20% odstępnego.
9. Nie stosuje się potrącenia odstępnego i zwraca podróżnemu całą
należność zapłaconą za przejazd, jeżeli odstąpił on od umowy przewozu z
przyczyn występujących po stronie Przewoźnika (np. przerwy w ruchu i
utraty połączenia na skutek awarii autobusu albo odwołania, bądź
opóźnienia kursu przewidzianego w rozkładzie jazdy) i nie skorzystał z
przewozu zastępczego Przewoźnika.
§ 17
1. Podróżny, u którego osoba upoważniona przez Przewoźnika do kontroli
ujawnił brak ważnego biletu na przejazd lub na przewóz rzeczy i bagażu
podlegającego opłacie, a także podróżny niemogący udokumentować
uprawnień do przejazdu bezpłatnego lub ulgowego obowiązany jest do
uiszczenia należności przewozowych oraz opłaty dodatkowej, której
wysokość określono w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 20
stycznia 2005r w sprawie ustalania wysokości opłat dodatkowych z tytułu
przewozu osób, zabranych ze sobą do przewozu rzeczy i zwierząt oraz
wysokości opłaty manipulacyjnej (Dz.U. 2005, Nr 14, poz. 117) oraz
taryfie za przewóz osób i bagażu obowiązującej u Przewoźnika.
2. Opłatę, o której mowa w ust. 1 stosuje się również w przypadku
stwierdzenia, że podróżny zabrał do autobusu rzeczy wyłączone z przewozu
lub spowodował bez uzasadnionej przyczyny zatrzymanie, opóźnienie albo
zmianę trasy przejazdu autobusu.
3. Podróżny, który odmawia uiszczenia należności i opłaty dodatkowej
podczas kontroli w autobusie może kontynuować podróż, jeżeli
wylegitymuje się dokumentem tożsamości, podpisze protokół z kontroli
oraz przyjmie wezwanie do zapłaty należnej kwoty w terminie 7 dni od
daty doręczenia wezwania. W przeciwnym razie osoba upoważniona do
kontroli może na najbliższym przystanku usunąć podróżnego z autobusu w
celu ustalenia jego tożsamości za pośrednictwem funkcjonariusza Policji
lub innych organów, które mają, zgodnie z przepisami prawo zatrzymania
podróżnego i podjęcia czynności zmierzających do ustalenia jego
tożsamości.
4. W razie uzasadnionego podejrzenia, że bilet albo dokument
uprawniający do przejazdu bezpłatnego lub ulgowego jest podrobiony lub
przerobiony, pracownik Przewoźnika lub osoba upoważniona do kontroli
zatrzymuje dokument za pokwitowaniem i przekazuje go wraz z odpowiednim
zawiadomieniem prokuratorowi lub Policji, powiadamiając jednocześnie
wystawcę dokumentu. Osobę posługującą się takim biletem lub dokumentem
traktuje się jako jadącą bez ważnego biletu.
ROZDZIAŁ IV
PRZEWÓZ RZECZY PODRÓŻNEGO
§ 18
Rzeczy przewożone przez podróżnego może on zabrać ze sobą do wnętrza
autobusu, albo oddać do przewozu w oddzielnym schowku bagażowym.
§ 19
1. Rzeczy dopuszczone do przewozu, w zależności od ich rozmiarów,
ilości i sposobu rozmieszczenia, mogą być przewożone bezpłatnie lub za
opłatą przewidzianą w taryfie, stanowiącej załącznik nr 1 do niniejszego
Regulaminu.
2. Nie podlegają opłacie łatwe do przenoszenia przedmioty, stanowiące bagaż poręczny, które:
a) nie tamują przejścia, nie przeszkadzają podróżnym i nie narażają ich na niewygodę lub niebezpieczeństwo,
b) są trzymane przez podróżnego w ręku lub na kolanach,
c) nie wymagają dla ich rozmieszczenia więcej przestrzeni niż ta, którą
podróżny ma do swojej dyspozycji na półce nad zajmowanym fotelem lub
pod nim.
3. Za każdą sztukę rzeczy przewożonych wewnątrz autobusu, a
nierozmieszczonych w sposób określony w ust. 2 pobiera się opłatę zgodną
z taryfą stosowaną przez Przewoźnika. Na rzeczy przewożone za opłatą
wydaje się podróżnemu bilet bagażowy, a rzeczy umieszczone w schowku
zaopatruje się dodatkowo w nalepkę (wywieszkę) identyfikacyjną.
4. Za przewóz psa (bez względu na jego wielkość) pobiera się opłatę
ustaloną zgodnie z obowiązującą taryfą (załącznik nr 1 do Regulaminu) u
Przewoźnika. Pies musi być trzymany na smyczy i mieć założony kaganiec, a
jego opiekun winien okazać bez wezwania przy wsiadaniu do autobusu
ważne świadectwo szczepienia psa. Opłata nie jest pobierana od psa
przewodnika towarzyszącego osobie niewidomej.
5. Dopuszcza się przewóz w autobusie, bez opłaty, małych zwierząt
pokojowych i ptaków, jeśli nie są uciążliwe z powodu woni lub hałasu i
są zabezpieczone przed wyrządzeniem przez nie szkody. Przewóz zwierząt
odbywa się w specjalnych pojemnikach przeznaczonych do ich transportu,
który zapewnia podróżny.
6. Przy zgłaszaniu zwierząt do przewozu należy okazać kierowcy dokument
potwierdzający aktualne obowiązkowe szczepienie lub świadectwo zdrowia,
zgodnie z obowiązującymi przepisami, dotyczącymi zwalczania chorób
zakaźnych zwierząt.
7. W autobusie nie wolno przewozić:
a) przedmiotów mogących wyrządzić szkodę podróżnym lub mieniu Przewoźnika i utrudniających warunki odbywania podróży,
b) rzeczy, których przewóz jest zabroniony na podstawie odrębnych
przepisów administracyjnych, celnych, sanitarno-porządkowych, w tym:
materiałów cuchnących, zapalnych, łatwopalnych, wybuchowych, żrących,
trujących, radioaktywnych i innych niebezpiecznych lub pustych
pojemników po ich przechowywaniu,
c) nabitej broni palnej (zakaz nie dotyczy osób, które są uprawnione do jej noszenia ze względu na pełnione funkcje),
d) żywych zwierząt z wyjątkiem przewidzianych w ust. 4 i 5
8. W razie uzasadnionego podejrzenia, że bagaż podróżnego zawiera
rzeczy, których przewozić nie wolno (ust.7), Przewoźnik ma prawo
sprawdzić w obecności podróżnego zawartość tego bagażu, a w razie
potwierdzenia się podejrzeń – odmówić zabrania go do przewozu.
9. Jeżeli nie można ustalić właściciela bagażu podlegającego
sprawdzeniu (ust.8), Przewoźnik natychmiast wzywa Policję celem jego
usunięcia lub dokonuje tej czynności przy udziale dwóch postronnych
świadków i postępuje z zakwestionowanymi przedmiotami sposób określony
przepisami o rzeczach znalezionych.
10. Po zakończonym przewozie obsługa autobusu wydaje podróżnym rzeczy
przewożone w schowku bagażowym za zwrotem odcinka nalepki (wywieszki)
identyfikacyjnej. Osobie, która nie może go okazać, Przewoźnik wydaje
bagaż tylko po udowodnieniu przez nią tytułu własności i po spisaniu
danych personalnych tej osoby z ważnego dokumentu tożsamości.
11. Sposób postępowania z rzeczami nieodebranymi przez podróżnego po
zakończeniu przewozu, określają przepisy o rzeczach znalezionych.
ROZDZIAŁ V
GRUPOWE PRZEWOZY OSÓB
§ 20
1. Realizacja grupowego przewozu osób podlega na zadysponowaniu do
wykonania usługi zamówionej przez organizatora przewozu odpowiednio
przygotowanego autobusu, prowadzonego przez kierowcę będącego
pracownikiem Przewoźnika.
2. Zamówienie na grupowy przewóz osób autobusem powinno być złożone
przez organizatora przewozu w formie pisemnej. Przewoźnik może przyjąć
zamówienie ustne, które wymaga późniejszego potwierdzenia na piśmie –
nie później niż przed planowanym wykonaniem danego zadania przewozowego.
3. Treść zamówienia powinna obejmować: nazwę albo imię i nazwisko
organizatora przewozu, jego adres, NIP, a także dane potrzebne do
ustalenia warunków przewozu i obliczenia należności za usługę.
4. Umowę przewozu uważa się za zawartą z chwilą uzgodnienia przez
strony istotnych dla jej realizacji postanowień, a w szczególności:
a) rodzaju i wymaganej pojemności autobusu,
b) czasu i miejsca podstawienia pojazdu,
c) przewidywanego czasu trwania usługi,
d) przebiegu trasy i punktu docelowego przewozu oraz czasu przewozu i postojów,
e) wysokości lub sposobu wyliczenia należności oraz terminu i sposobu jej uregulowania przez organizatora przewozu,
f) innych kwestii, które strony uznają za istotne.
§ 21
1. Jeżeli Przewoźnik nie może podstawić autobusu o umówionym rodzaju i
pojemności, winien niezwłocznie poinformować organizatora, jaki pojazd
może być podstawiony zastępczo.
2. W przypadku podstawienia autobusu zastępczego, Przewoźnik nie może
żądać od organizatora opłaty wyższej, niż za podstawienie pojazdu
zamówionego, chyba że strony umówią się inaczej.
§ 22
1. Kierowca obsługujący autobus obowiązany jest podczas przewozu
stosować się do dyspozycji organizatora, związanych z realizacją usługi
ale zgodnych z obowiązującymi przepisami prawa.
2. Jeżeli nie stoją temu na przeszkodzie względy eksploatacyjne i nie
zagraża to bezpieczeństwu przewozu, obsługa autobusu może wykonywać
dodatkowe pisemne dyspozycje i zlecenia organizatora, za które
przysługuje Przewoźnikowi dodatkowa zapłata, jeżeli nie powoduje to
naruszenia norm wynikających z Kodeksu pracy i ustawy o czasie pracy
kierowcy.
§ 23
Organizator przewozu zobowiązany jest do nadzoru nad przestrzeganiem
przez uczestników przewozu obowiązujących przepisów porządkowych.
Najemca i uczestnik przewozu ponoszą solidarną odpowiedzialność za
szkody wyrządzone w mieniu Przewoźnika, chyba że strony umówią się
inaczej.
§ 24
1. Roszczenia dochodzone na podstawie ustawy Prawo przewozowe lub
przepisów wydanych w jej wykonaniu, przedawniają się z upływem roku.
2. Reklamacje z tytułu sporządzonych wezwań do zapłaty składa się nie
później niż w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wezwania do
zapłaty.
3. Reklamację składa się w formie pisemnej. Reklamacja powinna zawierać:
1)datę sporządzenia reklamacji;
2) imię i nazwisko (nazwę) i adres zamieszkania (siedzibę) przewoźnika;
3) imię i nazwisko (nazwę) i adres zamieszkania (siedzibę) osoby składającej reklamację;
4) tytuł oraz uzasadnienie reklamacji;
5) kwotę roszczenia (oddzielnie dla każdego dokumentu przewozowego);
6) wykaz załączonych dokumentów;
7) podpis osoby uprawnionej do wniesienia reklamacji.
Do reklamacji powinny być dołączone, odpowiednio do przedmiotu
roszczenia, oryginały dokumentów dotyczących zawarcia umowy przewozu (w
szczególności bilet na przejazd, lkwit bagażowy, dokumenty
potwierdzające przyjęcie do przewozu rzeczy innych niż przesyłka) oraz
potwierdzone kopie innych dokumentów związanych z rodzajem i wysokością
roszczenia, w tym poświadczających uprawnienia do bezpłatnych lub
ulgowych przejazdów.
Jeżeli wniesiona reklamacja nie spełnia warunków, o których mowa w ust.
3 PKS POLONUS wzywa reklamującego, aby usunął braki w terminie 14 dni
od dnia otrzymania wezwania, z pouczeniem, że nieuzupełnienie braków w
tym terminie spowoduje pozostawienie reklamacji bez rozpoznania. Wówczas
za datę wniesienia reklamacji przyjmuje się datę otrzymania przez PKS
POLONUS uzupełnionej reklamacji.
4. Reklamacje, pozostawia się bez rozpoznania, w przypadku zgłoszenia jej po upływie terminów określonych w ust. 1 i 2.
5. Odpowiedź na reklamację powinna być udzielona niezwłocznie, nie
później niż w terminie 30 dni od dnia przyjęcia reklamacji przez PKS
POLONUS.
6. Dochodzenie roszczeń w postępowaniu sądowym przysługuje uprawnionemu
po bezskutecznym wyczerpaniu drogi reklamacji, PKS POLONUS zaś – po
bezskutecznym wezwaniu zobowiązanego do zapłaty.
§ 25
Opłaty dodatkowe:
1) 100 zł - za przejazd bez odpowiedniego dokumentu przewozu,
2) 80 zł - za przejazd bez odpowiedniego bądź ważnego dokumentu uprawniającego do przejazdu bezpłatnego albo ulgowego,
3) 40 zł - za naruszenie przepisów o przewozie rzeczy i zwierząt, a w szczególności za zabranie ze sobą do środka transport:
- rzeczy wyłączonych z przewozu albo rzeczy dopuszczonych do przewozu na warunkach szczególnych - bez zachowania tych warunków,
- zabieranie ze sobą do środka transportowego zwierząt i rzeczy, za
których przewóz taryfa przewiduje opłaty - bez uiszczenia tych opłat,
4) 300 zł - za spowodowanie przez podróżnego zatrzymania lub zmiany trasy środka transportowego bez uzasadnionej przyczyny.
Niniejszy Regulamin wprowadzono uchwałą Zarządu nr 29/I/2011 z dnia 26 lipca 2011r. i obowiązuje od dnia 10 sierpnia 2011 roku.
PKS Polonus dokłada wszelkich starań, aby usługa darmowego internetu (Wi-Fi) w autobusach była dostępna dla każdego pasażera korzystającego z usług naszej firmy. Jednakże ze względu na charakter usługi PKS Polonus zastrzega, że brak dostępu do sieci WiFi nie stanowi podstawy do reklamacji (zwrotu) biletu
Załącznik Nr 1 Do Regulaminu Przewozu Osób i Rzeczy w Transporcie osobowym prowadzonym przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej „Polonus” w Warszawie S.A. (ruch podmiejski-lokalny) |